Gyakran ismételt kérdések az akku használatával kapcsolatban

 
 

 

Akkumulátor vásárlásnál mire figyeljek? 

A két legalapvetőbb tényező az akku mérete és a pozitív pólus helye. Amennyiben ezek megfelelőek, az akkumulátort be lehet építeni az autóba.
Fontos továbbá az akku címkéjén jelzett indítóáram (CCA), vagyis hogy az akku hány ampert tud leadni az önindítónak. Mindig a régi akkuval egyezőt vagy nagyobb értékűt válasszon!
Végül lényeges lehet még a kapacitás (Ah), aminek az álló motornál történő terhelésnél van jelentősége (pl. zenehallgatás várakozás közben). 

Mik a legfontosabbak az akkumulátor használata során? 

  • Az akku telepítése és használata során ügyeljen az elektromos és tűzbiztonságra!
  • Amennyiben gondozást igénylő akkumulátor típusa van, rendszeresen ellenőrizze!
  • Kisütés után minél hamarabb töltse fel az akkumulátort (lehetőség szerint szabályozott akku töltővel)!
  • Évente egy alkalommal (javasolt ősszel) ellenőriztesse a gépjármű töltőrendszerét!

Mit NE tegyek az indító akku használata során? 

  • Töltés alatt álló akkumulátor mellett ne dohányozzon!
  • Ne öntsön az akku cellákba tömény kénsavatv!
  • Az akkumulátor töltöttségét biztosítani kell üzemen kívül is. Ne pihentesse az akkut úgy, hogy nem gondoskodik a folyamatos töltöttségéről!
  • Járó motor mellett ne vegye le az akkumulátor kábeleket!
  • Ne öntsön az akkuba csapvizet! Desztillált vagy ioncserélt vizet használjon!
  • Ne kössön össze különböző típusú és kapacitású akkukat!

Mire jó az akku tetején lévő ellenőrzőablak? 

A varázsszemnek is nevezett ellenőrzőablak a savsűrűség ellenőrzésére szolgál. Mivel a savsűrűség egyenesen arányos az akku töltöttségével, megállapítható belőle a töltöttségi szint. Amennyiben a töltöttség megfelelő, az ellenőrzőablakban zöld szín látszik, alacsony töltöttségnél fehér, lemerült akkumulátornál pedig fekete. 

Mennyi egy akkumulátor élettartama? 

Az akkumulátorok kb. 2/3-a kevesebb, mint 3 évig működik. A meghibásodások nagy részéért az elszulfátosodás felelős (kisüléskor a szulfát molekulák kiválnak az elektrolitból és az elektródákra rakódnak). Bár a szulfát lerakódás az akku használat természetes velejárója, de egyes esetekben felerősödik a folyamat, lerövidítve ezzel az készülék élettartamát: 

  • Két újratöltés között túl hosszú idő telik el. A nagy nyári melegben akár 24 óra alatt megindulhat a fokozott szulfátosodás!
  • A pihentetett akku nincs bizonyos időszakonként újratöltve.
  • Az akkumulátor nincs teljesen feltöltve, és azonnal használatba veszi.
  • Nem megfelelő töltő alkalmazása (Sok olcsó töltő típus felforralhatja az elektrolitot).
  • Az állandó fogyasztók (óra, fedélzeti computer, CD-lejátszó, immobilizer, riasztó, stb.) akkor is fogyasztanak, ha az autó áll, így kisütik az akkumulátort a hosszabb időre (1-2 hét) magára hagyott járműben.

Mi az az SLI akkumlátor? 

Ez a gépkocsi indító akkumulátor típusokra vonatkozó rövidítés, amely az angol Starting, Lighting, Ignition (Indítás, Világítás, Gyújtás) szavak kezdőbetűiből jön.